Forum www.nowystaw.fora.pl Strona Główna www.nowystaw.fora.pl
Oficjalne forum serwisu www.nowy-staw.cba.pl
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Kolej w Nowym Stawie
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.nowystaw.fora.pl Strona Główna -> Rozmowy na temat...
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
GrosseWerder




Dołączył: 16 Sty 2009
Posty: 742
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grosse Werder

PostWysłany: Pią 13:39, 13 Lut 2009    Temat postu:

Żuławska Kolej Wąskotorowa
Bogaty zbiór informacji dla zainteresownych tematyką koleji, również nowostawskiej. Archiwalne rozkłady jazdy - stacji Nowy Staw. Obszerna galeria zdjęć.

Mapka lini kolejowych 1925 źródło: link poniżej
[link widoczny dla zalogowanych]

Mapka lini kolejowych 1946 źródło: http: link poniżej
[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez GrosseWerder dnia Pią 15:08, 13 Lut 2009, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Neuteicher




Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 241
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 15:34, 07 Mar 2009    Temat postu:

Pociąg retro w Nowym Stawie? Pojawiła się taka szansa, zgodnie z planami utworzenia w Tczewie Pomorskiego Muzeum Kolejnictwa. Przedstawiam list Pana Piotra Dowbor, członka Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.

Szanowni Państwo,
Skansen w Kościerzynie został zamknięty do odwołania i PKP Cargo przestaje zajmować się zabytkami kultury technicznej pojawia się zagrożenie, że ostatnie "perełki" świadczące namacalnie o dawnej kolei mogą zostać bezpowrotnie utracone.
Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych od roku 2006 aktywnie uczestniczyło przy realizacji pociągów RETRO uruchamianych w województwie pomorskim. Dzięki naszej inicjatywie uruchomiony został przez PKP Cargo Zakład Taboru w Gdyni pociąg NOGAT do Malborka z dłuższym postojem w Tczewie, tak aby mieszkańcy mogli zobaczyć z bliska parowóz, a nawet wejść do budki maszynisty. Udało się również w roku 2007 uruchomić pociąg retro "Kaszuby", który pokonał prawie 300-kilometrową trasę z Gdyni przez Kościerzynę do Chojnic i z powrotem przez Czersk, Szlachtę, Lipową Tucholską do Gdyni. W 2008 roku wspólnie z Fundacją Era Parowozów udało się uruchomić pociąg retro "BARKAS", który wyruszył z Gdyni i przez Tczew, Elbląg wjechał na bocznicę dawnego Wojskowego Rejonu Przeładunkowego następnie pojechał do Braniewa, a stamtąd przez Frombork Tolkmicko do Elblaga piękną Linią Nadzalewową. Bardzo gościnnie został przyjęty w Tolkmicku przez miejscowe władze i mieszkańców. Pociąg powrócił do Gdyni pokonując również prawie 300-kilometrową trasę podobnie jak pociąg "KASZUBY". Pociągi te cieszyły się pomimo wysokiej ceny biletów niebywałym zainteresowaniem. Na tydzień przed odjazdem zakup biletu juz był niemożliwy.
Istnieje zagrożenie, że wiele z zabyków techniki kolejowej może zostać bezpowrotnie utraconych, a pociągi retro mogą zniknąć bezpowrotnie z krajobrazu Ziemi Pomorskiej. W związku z tym nasze Towarzystwo analizując sytuację stwierdziło, że należy podjąć działania w celu odwrócenia tej niekorzystnej tendencji. Pomyśleliśmy o tym, że w Tczewie istniała parowozownia przy stacji, a Tczew jest nazywany (teraz już może zwyczajowo) "miastem kolejarzy", a zarazem nie ma atrakcji, która mogła by spowodować, aby miasto stało się atrakcyjnym i wyróżniającym turystycznie. Atrakcją nie może być Starówka (nie ma szans na konkurowanie z pobliskim Gdańskiem), a nowo wybudowana przystań na Wiśle nie jest atrakcją sama w sobie. Charakterystyczne i atrakcyjne są Mosty Tczewskie. Jednak gdyby Tczew miał "hit turystyczny" taki, który wzbogaca ofertę turystyczną regionu i jednocześnie wyróżniający się i dający "twarz" miastu to wówczas na pewno miałyby po co cumować turystyczne statki pasażerskie w Tczewie, a także wycieczki zmierzające z Gdańska do Malborka bez wątpienia zatrzymywały by się w Tczewie.
W naszym zamyśle taką atrakcją na pewno będzie Pomorskie Muzeum Kolejnictwa, o ile uda się pomysł zrealizować. Tczew ma długoletnią tradycję kolejarską. Od 1852 roku nieprzerwanie jest tu obecna kolej dzięki której rozwinęło się miasto. Stacja stała się węzłową. Od 1857 roku isnieje tu historyczny Most Kolejowy, który doskonale będzie się uzupełniał z Muzeum Kolejnictwa tworząc kompleksową atrakcję dającą miastu indywidualny atut turystyczny nie wytworzony sztucznie, ale naturalnie wpisujący się w historię miasta. Takim miejscem jest teren i budynki starej parowozowni przy stacji kolejowej. Teren jest duży i można na nim eksponować zabytki, które będą widoczne również z okien przejeżdżających pociągów dając reklamę miastu.
Muzeum ma szansę być być placówką żywą, Można bedzie stąd uruchamiać pociągi historyczne, gdyż jeszcze są w Tczewie nieliczni czynni maszyniści parowozów oraz pracownicy warsztatu potrafiący obrządzać i naprawiać lokomotywy parowe. Organizacyjnie w realizacji takich przedsięwzięć pomoże Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych w szeregach którego są członkowie mający doświadczenie w organizowaniu imprez kolejowych.
Z pewnością włączy się w organizację tego przedsięwzięcia wielu emerytów kolejowych z Tczewa oraz inne stowarzyszenia kolejowe z Polski.
Na terenie można będzie organizować Wystawy Makiet Kolejowych, a także może mieć tam siedzibę klub modelarzy kolejowych. Takie miejsce stwarza odpowiedni klimat. Taka placówka powinna współpracować ze Skansenem w Kościerzynie, który jednak nie jest obszarowo duży i nie posiada obrotnicy jednak część zabytków (szczególnie związanych z Ziemią Kościerską) może pozostać w Kościerzynie na terenie, który jest ogrodzony i chroniony o ile przejmie ten inwentarz Samorząd Kościerzyny od PKP. Należy rozważyć co gdzie powinno się znajdować. Wiele zabytków w Kościerzynie pozostaje "za płotem" i są narażone na kradzież takich elementów, które da się wymontować bądź urwać.
Aby udało się uruchomić w Tczewie Muzeum Kolejnictwa potrzebne jest zaangażowanie miasta, aby przejąć (odkupić) teren dawnej Parowozowni od PKP.
W tej sprawie z inicjatywy Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych odbyło się 5-go marca 2008r. spotkanie w sprawie możliwości utworzenia Pomorskiego Muzeum Kolejnictwa "Parowozownia Tczew", którego gospodarzem był Pan Zenon Odya - Prezydent Tczewa, który przychylnie odniósł się do inicjatywy.
Inicjatorami i uczestnikami spotkania byli:
Jarosław Lipiński - prezes Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych
Piotr Dowbor - członek Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych
Filip Bebenow - członek Towarzystwa Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni (z Poznania)
Adam Murawski - wiceprzewodniczący koła Związku Zawodowego Maszynistów w Tczewie
Józef Ziółkowski - spejalista d/s historii miasta z Centrum Wystawienniczo-Regionalnego Dolnej Wisły
Ludwik Kiedrowski - kierownik Biura Promocji UM w Tczewie
Druga część spotkania odbyła się w Centrum Wystawienniczo-Regionalnegym Dolnej Wisły, gdzie gospodarzem była Pani Alicja Gajewska - Dyrektor Centrum. Koncepcja Powstania Muzeum Kolejnictwa w Tczewie została pozytywnie przyjęta także przez Panią Dyrektor.

W związku z tym, że nasza inicjatywa spotkała się z przychylnością przygotowujemy więcej materiałów związanych z projektem, aby przedstawić je Radzie Miasta, gdyż taki projekt, aby zaczął być wdrażany musi uzyskać szerszą akceptację. Prosimy o zapoznanie się z załącznikiem "Wstępnej analiza SWOT projektu: POMORSKIE MUZEUM KOLEJNICTWA 'PAROWOZOWNIA TCZEW'".
Liczymy na poparcie projektu, który na pewno spowoduje, że miasto stanie się celem wycieczek z kraju i zza granicy, a do portu w Tczewie będą przypływać statki wycieczkowe, aby zwiedzić Muzeum Kolejnictwa, a także wyruszyć w podróż pociągiem "pod parą".
Trasy proponowane to:
Tczew - Starogard - Skórcz (kociewska)
Tczew - Czersk - Szlachta - Lipowa Tucholska - Kościerzyna (Czersk,Szlachta,Lipowa Tucholska - do dziś istnieje stara sygnalizacja i stare urządzenia sterowania ruchem kolejowym - przejazd przez te stacje był punktem kulminacyjnym pociągu KASZUBY)
Tczew - Starogard - Chojnice (w Chojnicach jest możliwość uzupełniania wody z żurawia)
Tczew - Malbork
Tczew - Elbląg - TOLKMICKO - FROMBORK - BRANIEWO (Linia Nadzalewowa)
Tczew - Szymankowo - Nowy Dwór Gdański (ze skomunikowaniem z koleją wąskotorową)
Tczew - Gdańsk

Dziękuję za uwagę

Piotr Dowbor
Żródło: [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
GrosseWerder




Dołączył: 16 Sty 2009
Posty: 742
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grosse Werder

PostWysłany: Nie 18:21, 08 Mar 2009    Temat postu:

Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych już od kilku lat zabiega o uruchomienie kolejki wąskotorowej na Żuławach, jak i odcinków szerokopasmowych, bo takie jest połączenie Szynamkowo - Nowy Staw - Nowy Dwór Gdański. Na skutek działań PTMKŻ Rady Powiatu Miast Malborka i Nowego Dworu Gdańskiego już w styczniu 2006 roku podjęły uchwałę o woli nieodpłatnego nabycia na własność gruntów, urządzeń i budowli linii nr 256 Szymankowo - Nowy Dwór Gdański w celu dalszego prowadzenia ruchu pociągów. Polskie Koleje Państwowe zakwestionowały treść uchwały, ponieważ w ich mniemaniu nie wskazywała ona celu przejęcia linii. Kolejna uchwała z sierpnia 2007 roku zawiera zapis, że zarządzanie linią leży w gestii Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.

Uchwała Rady Miasta Malborka
[link widoczny dla zalogowanych][link widoczny dla zalogowanych]

Uchwała Rady Miasta Nowego Dworu Gdańskiego
[link widoczny dla zalogowanych]

Przejęcie od PKP lini wąskotorowych to kolejny plan do zrealizowania dla powiatu malborskiego, nowodworskiego i PTMKŻ. Linia wąskotorowa Miałaby biec od Malborka Kałdowa przez Kamionkę, Tragamin, Lasowice Wielkie, Lasowice Małe, Lipinkę, Świerki, Dębinę do Nowego Stawu, skąd będzie biegła linia trzytorowa - dla wąskotorówki i linii normalnotorowej.
Jednak Polskie Koleje Państwowe od kilku lat nie wiedzą w jaki sposób i na jakich zasadach dokonać przekazania koleji wąskotorowej na Żuławach.

Szczegóły dotyczące żuławskiej kolei turystycznej (Projekt dotyczy linii kolejowych wąskotorowych Nowy Dwór Gdański – Stegna zrealizowana, Prawy Brzeg Wisły – Sztutowo zrealizowana, Nowy Dwór Gdański – Nowa Cerkiew, Nowy Dwór Gdański – Malbork Kałdowo, planowanej do odbudowy linii Sztutowo – Krynica Morska, projektowanej linii Stegna – Stegna Plaża oraz linii normalnotorowej Nowy Dwór Gdański – Nowy Staw - Szymankowo) zawiera PROGRAM ROZWOJU PRODUKTÓW TURYSTYCZNYCH WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO, pod redakcją dr Marzeny Wanagos.
Wydany przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego i Pomorską Regionalną Organizację Turystyczną w Gdańsku 2004 roku.

Dla zobrazowania:
Plan sieci kolei, źródło: Koleje Wąskotorowe Polski Północnej, Bogdan Pokropiński, Warszawa 2000.
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez GrosseWerder dnia Nie 18:30, 08 Mar 2009, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
nowy-staw.cba.pl
Administrator



Dołączył: 23 Sty 2008
Posty: 383
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Nowy Staw

PostWysłany: Pią 18:46, 13 Mar 2009    Temat postu:

Znalezione w internecie... w zasadzie przez przypadek.

[link widoczny dla zalogowanych]
Podpis pod zdjęciem: Parowóz Ty1-15506 z Cukrowni Nowy Staw na ekspozycji sochaczewskiego skansenu (26.8.2005 r.)

Czy rzeczywiście z naszej Cukrowni?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez nowy-staw.cba.pl dnia Pią 18:48, 13 Mar 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Neuteicher




Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 241
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 22:06, 13 Mar 2009    Temat postu:

Trochę na temat parowozu: [link widoczny dla zalogowanych] Smile.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Neuteicher




Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 241
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 22:10, 13 Mar 2009    Temat postu:

Obrazki z linii 256:

[link widoczny dla zalogowanych]

Zdjęcie z Tralewa było kandydatem na foto miesiąca tej dość prestiżowej galerii fotografii kolejowej.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Jogobella
Gość






PostWysłany: Pon 0:18, 16 Mar 2009    Temat postu:

PiEKNE ZDJĘCIA, WARTO TU DO WAS ZAGLĄDAĆ, ILE CIEKAWOSTEK MOŻNA SIE DOWIEDZIEC
Powrót do góry
Neuteicher




Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 241
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 16:13, 06 Maj 2009    Temat postu:

Pozwoliłem sobie wyciąć wypowiedź Feyga z Forum Dawny Gdańsk, czy to powrót pociągów osobowych? Nie bardzo chcę w to wierzyć. Słyszałem o połączeniu Torunia z Trójmiastem, ale z Nowym Dworem? Gdyby to było prawdą...
Operatorem jest z powrotem PTMKŻ, niestety kolejka ruszy dopiero na wakacje z uwagi na zwrot właścicielce działki na której znajdował się fragment przystanku Prawy Brzeg Wisły oraz konieczność uzupełnienia skradzionych elementów oznakowania (przede wszystkim krzyży św Andrzeja na przejazdach) W kiepskim stanie jest także odcinek Stegna - Sztutowo. Z innych kolejowych ciekawostek - prawdopodobnie w czasie weekendów w sezonie letnim do Nowego Dworu Gdańskiego będzie można dojechać pociągiem!. PCC Arriva planuje uruchomić bezpośredni pociąg z Torunia który będzie skomunikowany z ŻKD. Very Happy Very Happy Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
piotr_mk




Dołączył: 20 Cze 2009
Posty: 74
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 9:42, 15 Lip 2009    Temat postu:

Wszyscy już się pewnie przyzwyczaili do pociągów osobowych Arrivy, a tu towarowe też jeżdżą. Np. dzisiaj rano (pociąg jedzie w kierunku Szymankowa - wagony są pchane):

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
szuwarek
Gość






PostWysłany: Śro 10:21, 15 Lip 2009    Temat postu:

słyszałem go. Myślałem że to turystyczny coś na trasie sprawdza a to towarowy i dobrze bo to urozmaicenie zawsze.
Powrót do góry
Neuteicher




Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 241
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 13:48, 15 Lip 2009    Temat postu:

Gdybym mnie miał zaplanowanego dziś wyjazdu skoczyłbym na fotki tego zbiorowego. Widoczne 2 platformy stały w Nowym Stawie dobre dwa tygodnie.
piotr_mk napisał:
Wszyscy już się pewnie przyzwyczaili do pociągów osobowych Arrivy, a tu towarowe też jeżdżą. Np. dzisiaj rano (pociąg jedzie w kierunku Szymankowa - wagony są pchane)

Pamiętasz może numer SM42? W piątek możemy się spodziewać kolejnego kursu składu towarowego. Warto zrobić jakieś fotki.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Neuteicher dnia Śro 13:48, 15 Lip 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
piotr_mk




Dołączył: 20 Cze 2009
Posty: 74
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 15:14, 15 Lip 2009    Temat postu:

Neuteicher napisał:
Pamiętasz może numer SM42? W piątek możemy się spodziewać kolejnego kursu składu towarowego. Warto zrobić jakieś fotki.

No niestety. Wypadło mi z głowy, żeby spojrzeć na numer. Zdjęcie było trochę z zaskoczenia. Platformy jechały z NDG, więc w drodze do NDG musiał je zabrać z NS. Ciekawe dlaczego... może coś ze zwrotnicą na tor nr 2 od strony Szymankowa jest nie tak. Tor nr 2 przetarty tylko od strony NDG (jakoś się przedarł przez te chaszcze Wink )


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez piotr_mk dnia Śro 15:17, 15 Lip 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Neuteicher




Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 241
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 15:40, 15 Lip 2009    Temat postu:

Trochę pospieszyłem się z tym piątkowym terminem kursowania pociągu towarowego. Wg strony tras katalogowych PLK: towarowy Malbork - NDG - Malbork jest odwołany od 21 VII do 31 VIII 2009. Sad
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Neuteicher




Dołączył: 27 Sty 2009
Posty: 241
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 21:56, 19 Lip 2009    Temat postu:

Rozjazdy na torze ładunkowym są sprawne, zabezpieczone zamkami trzepieniowymi. W związku z reaktywacją przewozów pasażerskich zwrotnice i wykolejnice zostały pomalowane. Wszystko działa jak należy Smile. Gorzej z bocznicą do cukrowni i ładowni. Po tych torach od dawna nic nie jeździ. Jeszcze w ubiegłym roku zdarzały sie kontenery z ładunkiem cukru. Niedawno zwrotnica na bocznicy do cukrowni została "zabezpieczona" kawałkiem metalowej szyny. Jej przełożenie jest niemożliwe.
Przewozy towarowe w Nowym Stawie funkcjonują jedynie dzięki Chemirolowi i Węglopexowi (od święta). Ciekawe tylko jak długo. Na razie PKP Cargo zawiesiło pociągi towarowe do końca wakacji.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
piotr_mk




Dołączył: 20 Cze 2009
Posty: 74
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 22:26, 19 Lip 2009    Temat postu:

Kiedyś jeszcze GS Nowy Staw korzystał z usług PKP Cargo, bo czasem zamawiał węgiel. Jednak transport kołowy jest dużo wygodniejszy, dlatego też z kolejowego zrezygnowano. Pisałem o tych rozjazdach, bo zastanawiałem się, dlaczego lokomotywa w kierunku Szymankowa pcha wagony, a nie ciągnie. Teraz myślę, że może to być związane z zajęciem torów w Szymankowie z powodu modernizacji linii kolejowej. Pchane wagony z NDG bez żadnych manewrów w Szymankowie mogły być później ciągnięte w kierunku Malborka po zmianie kierunku jazdy. Tu bym też widział powód zawieszenia przewozów towarowych od 21 lipca do 31 sierpnia, bo to termin kolejnej zmiany rozkładu pociągów pasażerskich i kolejny etap robót modernizacyjnych.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.nowystaw.fora.pl Strona Główna -> Rozmowy na temat... Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następny
Strona 2 z 6

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin